MACváltoztam blog

MACváltozás történetek, avagy hogyan térek át nuff és craig kollégával egyetemben Windows/Linux rendszerről Mac OS X-re :)

Statisztika / Anti-Spam

Aktuális látogatók száma

2009.06.10. reden87

Snow Leopard - színtiszta technológia !UPDATED!

Páran már tudják rólam, hogy a Snow Leopard megszállottja vagyok. Annyira bízok a sok feature-ben amit kiharangoztak, hogy a végén valószínűleg túl nagyot fogok csalódni benne, de hát ilyen az élet.

Korábban már írtam egy cikket az egyik fontos újításról, az OpenCL-ről. Röviden összefoglalva arról van szó, hogy a processzorok hatalmas számításigényűek, de a játékipar miatt a grafikus vezérlőkben még nagyobb teljesítmény rejlik. Az OpenCL-el programozott rendszer ki tudja használni a processzor mellett a grafikus vezérlő erőforrásait is, így némely műveletek végrehajtása a többszörösére növekedhet!

Ez oké. De nézzük csak milyen (kódbeli) újítások vannak még a hópárducban..
A tegnapi WWDCn két fontos elem lett még kiemelve: a 64 bit támogatása, és az úgy nevezett Grand Central technológia. Nézzük is meg egyből, hogy mit takarnak ezek a furcsa nevek:

64-BIT
Ezt forradalmi újításnak nem nevezném, de mindenképpen említésre méltó szolgáltatás. Gondolom nem kell túlságosan részletezni, az Inteles Macintosh gépek 64 bites processzorokat tartalmaznak (csak a Core 2 Duosak!), melyek gyorsabb működésre képesek. A bökkenő ott van, hogy ha a rendszer nem támogatja a 64 bites futtatást, akkor bizony a processzornak ez a része erősen lappang. De valójában mit lehet várni attól, hogy az új rendszer támogatni fogja a 64 bitet?
Az előny biztosan a gyorsaságban fog megmutatkozni. Ha lehet hinni a híreknek, akkor pl. a javascript futtatás felgyorsul, és hasonlók. Viszont a dolognak lehetnek hátrányai is. Egy kis kitérővel szemléltetném a negatívumokat. Mikor megvettem a legutóbbi PC-met (amit ma már nem is használok hála a Mac-nek), egyből ki is próbáltam a 64 bites Windows XP-t, mert az volt az első 64 bites gépem. SZÖRNYŰ VOLT! Két Program Files mappa volt, egy a 32 bites programoknak, egy pedig a 64 biteseknek (ezekből elég kevés volt). Ráadásul akkor még nem volt Adobe Flash Player 64 bitre, így hiába volt gyorsan betöltődő 64 bites böngészőm, kénytelen voltam a lassúbb 32-eset használni. Ez pazarlás kérem szépen!
Persze az Apple fronton ezt úgy képzelem el, hogy az Adobe kényszerítve lett hogy készítsen 64 bites flash-t, és a felhasználó semmit nem fog abból érzékelni, hogy most épp hány bites programot futtat, minden flottul fog menni, de természetesen a rendszer részét képző programok mind 64 bitre lesznek optimalizálva, tehát már ezzel is csak nyertünk. Reméljük a legjobbakat..

UPDATE: Asszem itt jó nagyot tévedtem, ez a 64 bit dolog még sem azt jelenti amire én gondoltam. Most találtam ezt a szöveget: "Persze érdemes még itt tisztázni, hogy a 64-bites alkalmazások mindössze annyit jelentenek, hogy a program a 4GB-os memória korlátozásnál (32-bit) több memóriához is hozzáférhet. Tehát mindennek semmi köze sincs egy adott program futásának sebességéhez."
Még azt is megtudtam, hogy már a Tiger is támogatta a 64 bites programokat, a Leo úgy szintén, akkor viszont lehet jobban utána kéne néznem annak, hogy mi ebben az újítás ha nem ez..

Grand Central
Na ez már komoly dolog.. A téma szintén a hardver minél jobb kihasználása, mégpedig a processzoré jelen esetben. Ugye azt is mindenki tudja, hogy a Core 2 Duo névben a 2-es Duo szó azt jelöli, hogy a bizonyos processzor 2 magos. Tehát egy Core 2 Duo 2.0 GHz azt jelenti, hogy a processzor 2 db (Duo) 2.0 GHz teljesítményű magot tartalmaz. Az is a történet része, hogy ez a több magos őrület nem régen jött képbe, mikor is a gyártók bizonyos megfontolásokból gondoltak egyet, és úgy döntöttek hogy nem a GHz-ek számát növelik, hanem inkább több magot raknak egy processzorba kisebb órajellel (órajel = GHz). A helyzet hasonló a 64 bithez. Ha a rendszer nincs optimalizálva a 2 magra, akkor pehh, mert az egyik mag valószínűleg a PI értékét számolja unalmában (magyarul nem csinál szinte semmit). Felvetődik hát a kérdés: Miért nem ír mindenki több magra optimalizált programot? Erre egyszerű a válasz: Azért, mert a több magot kihasználó program írása rendkívül bonyolult és összetett művelet, és sok programozó nem ért hozzá. Sőt, nem is akar érteni hozzá!
Itt jön képbe a Grand Central. Ez egy olyan szolgáltatás a Macre programozók részére, mely klasszisokkal könnyebbé teszi a fejlesztők számára a programjaik több magra történő optimalizálását. Ha jól értem lényegében az Apple egy olyan API féleséget készített, amit ha a programozó beágyaz a programkódba, és igazodik a leíráshoz, akkor anélkül tud több magra optimalizált programot készíteni, hogy meg kellene tanulni a több magra történő programozás nehézségeit.
Természetesen hátrány itt is akad, mégpedig az, hogy semmi és senki nem kényszeríti a programozókat arra, hogy emiatt a szolgáltatás miatt átírják a programjaik kódját. Bár biztosan lesz jó pár fejlesztő, aki megteszi ezt értünk, főleg azokra gondolok ez alatt, akik amúgy is folyamatosan növelik a sorok számát a programjukban, viszont az biztos, hogy annyit már nyertünk mint a 64 bitnél: az Apple szoftverei biztosan optimalizálva lesznek ilyen téren is!

Tehát összefoglalva míg a 64 bites futtatás és az OpenCL a rendszert gyorsítja, a Grand Central a több magos processzorok kihasználását segíti elő mind beépítve a rendszerbe, mind a külső programok fejlesztőinek (tehát a rendszert gyorsítja :).
Természetesen ez még csak töredéke az újításoknak, van Exchange támogatás, ami engem nem érint, így azzal nem is foglalkozok nagyon, viszont még írni fogok a most kimaradt újításokról amint ismét lesz szabad fél-egy órám.

Ja, és még valami: most soroltam fel 3 forradalmian új dolgot amit a hóleó tartalmazni fog, és mind a három a rendszer gyorsítására lett tervezve, ebből 2-t (OpenCL és Grand Central) az Apple operációs rendszere fog legelőször tartalmazni a világon. Kíváncsian várom hogy mit tud ez ellen felhozni a Microsoft Windows 7 rendszere, ha egyáltalán létezik ez ellen bármi is.. ;)

UPDATE: Igen fontos és logikus megjegyzést tett Az Időmilliomos Apuka olvasónk, hogy azért adja csak 29 dollárért (jelenlegi árfolyamon 6.000 Ft!!) az Apple az upgrade-t, hogy mindenki megvegye, és a fejlesztőknek legyen értelme beleépíteni ezeket a forradalmi újításokat a programjaikba. Köszönöm a hasznos megjegyzést, és hogy szakítottál időt a postra :D

redenvoltam, köszönöm a figyelmet :)

4 komment · 1 trackback

Címkék: snow leopard


A bejegyzés trackback címe:

https://macvaltoztam.blog.hu/api/trackback/id/tr291175408

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: MACváltoztam blog 2009.06.18. 13:50:03

Lebőgtam, de javítom - Snow Leopard újítások1-2 hete megjelentettem egy cikket Snow Leopard - színtiszta technológia címmel. Mint kiderült, számos hibát vétettem, és rossz információkat terjesztettem, ezért elnézést kérek. Az a helyzet, hogy sokat akartam…

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bodiboy 2009.06.10. 19:09:23

Van Inteles Mac-ekből is 32 bites, mégpedig az első szériák, amik csak CoreDuo vagy CoreSolo procisak.
A 2 magosságot nem a 2-es jelöli, hanem pont a Duo szócska. A Core2Duo-ban a 2-es azt jelenti, hogy ráncfelvarrott verzió, a legfontosabb hogy ezek már 64 bitesek.
A tigris PowerPC alatt 64 bites volt már, amit a G5 gépek tudtak kihasználni. Intel alatt a leo is 64 bites.
Az hogy mennyi a max használható memória, az a memóriacímzés méretének függvénye (32 vagy 64 bites), de én biztos vagyok benne, hogy nem csak erről van szó.
Maga a G5 illetve C2D procik is 64 bitesek, már a Leo is támogatja a 64 bites programokat. Nem 2x gyorsabbak, de valamivel fürgébbek 32 bites társaiknál.
OS X alatt a 32/64 bit nincs bebonyolítva mint windows-on, a 64 programok úgy vannak megoldva, hogy 32 bitesen is futnak minden további nélkül, ez fordítva is igaz - ebből a felhasználó semmit sem lát.

Üdv!

reden87 · http://reden87.info/ 2009.06.10. 19:22:08

köszi a kiigazítást, úgy látszik sokat felejtettem, nem ártana jobban utána nézni a dolgoknak :|

Az Időmilliomos Apuka · http://apuka.qqriq.com 2009.06.10. 20:06:38

Köszi, nem tudtam eddig, hogy a 64 bit hétköznapi használat során tapasztalható haszna.

Az Apple folyamatosan rakja a szenet az innováció gőzmosdonyának kemencéjébe. Azért adják 29 USD-ért a SL upgrade-et, hogy így mindenki áttérjen rá, és hogy a fejlesztők értelmét lássák a modern új funkciók kihasználásának. Ezzel éles ellentétben áll az Vista, amire nagyon kevesen váltanak át, és még ma is sok új PC-re inkább XP-t reaknak fel a Microsoft termékeket kedvelő szeretett féltestvéreink. Két kollégám is rendelt a héten új céges laptopot, mindketten az XP opciót választották...

reden87 · http://reden87.info/ 2009.06.10. 20:09:38

@Az Időmilliomos Apuka: és milyen jól teszik hogy ilyen olcsó lesz az upgrade :)
Ennél a pontnál én nagyon kellemesen csalódtam az Appleben :)

A blog designja az Apple Zone Wordpress Theme
módosított másolata!

süti beállítások módosítása