MACváltoztam blog

MACváltozás történetek, avagy hogyan térek át nuff és craig kollégával egyetemben Windows/Linux rendszerről Mac OS X-re :)

Statisztika

Aktuális látogatók száma

2009.03.29. reden87

Hogyan készítsünk .txt fájlokat Mac-en?

Elég kellemetlen dolog, mikor egy kezdő, Windowsról érkező felhasználó áttér Mac-re, és szeretne .txt kiterjesztésű szöveges dokumentumot készíteni.

Tudom tudom, most biztosan mindenki azt mondja magában hogy hülye vagyok, mert miért akarna bárki is .txt-t készíteni, mikor a TextEdit ugyanúgy lementi a szöveget amit akarok, csak épp más formátumban (amit a Windows is tud kezelni).

Viszont vannak esetek, amikor kifejezetten a .txt kiterjesztés a nyerő, például a weboldalakra szánt robots.txt nevű fájlhoz, mely arra hivatott, hogy a weblapunk egyes mappáit / fájljait távol tartsa a Google, és egyéb kereső robotok látószögétől.

Én most próbáltam először kifejezetten .txt-t kreálni a Macen, és ekkor szembesültem a ténnyel: a TextEdit nem tud alapértelmezésben ilyen formátumba menteni.

Ennek az oka egyszerű: Mivel a programban a szöveget lehet formázni, így eleve csak olyan kiterjesztések jöhetnek szóba, melyek támogatják a szövegformázást, és mint az köztudott, a text fájlok erre nem képesek, csak sima szövegként tárolják az információt.

Viszont, mivel a TextEdit képes megnyitni txt állományokat, egyértelműen képesnek kell lennie menteni is őket! Egy egyszerű Google keresés után rá is bukkantam a megoldásra:
A TextEdit-ben nyissuk meg a Format menüt, és azon belül kattintsunk a Make Plain Text menüpontra. Ezzel azt értük el, hogy a TextEdit innentől kezdve eltünteti a formázást elősegítő eszköztárat, illetve a vonalzó is eltűnik. Innentől kezdve csak formázatlan szöveget gépelhetünk, és ha most kattintunk a mentés másként (save as) opcióra, egyből nincs választási lehetőség fájlformátum terén, csak a karakter kódolás állítható.

Itt szerintem érdemes az UTF-8 beállítást meghagyni, mivel az tartalmazza a legtöbb karaktert. Ezen kívül fontos megjegyezni, hogy a fájl nevét teljesen ki kell írni: dokumentum_neve.txt! Ez azért szükséges, mert enélkül egy kiterjesztés nélküli fájlt kapunk, ami ugyanúgy megnyitható később, de nem txt lesz a kiterjesztése!

MEGJEGYZÉS: Amúgy figyelmesek a programozók, természetesen gondoltak arra is, ha valaki már formázott szöveget akar átalakítani formázatlanná. Ebben az esetben egy figyelmeztetést kapunk, mely tájékoztat arról, hogy a művelettel elveszítünk minden formázást a szövegen.

Remélem sokaknak segítettem ezzel a szösszenettel, használjátok egészséggel ;)

UPDATE: Most vettem észre, hogy elnéztem valamit! Mikor átváltok formázatlan szövegre, és menteni akarok, van egy jelölőnégyzet If no etension is provided, use ".txt" néven. Ez azt jelenti, hogy ha csak fájlnevet írunk be (kiterjesztést nem), alapból txt-t kapunk, és márpedig ez a jelölőnégyzet alapértelmezésben be van jelölve..

Szólj hozzá!

Címkék: mac os x mac programok


A bejegyzés trackback címe:

https://macvaltoztam.blog.hu/api/trackback/id/tr921033071

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

A blog designja az Apple Zone Wordpress Theme
módosított másolata!

süti beállítások módosítása